BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 8 March 2012

Ikhtilat Itu Apa?

Assalamualaikum W.B.Q..



Alhamdulillah, kelmarin di dalam ruangan laman sosial facebook saya ada minta cadangan tajuk ape yang saya nak buat untuk entry terbaru blog saya nie. Alhamdulillah, sahabat facebook saya, Hizb Addeen memberikan cadangan yang bernas iaitu "ikhtilat". Mungkin kita jarang mendengar dan juga jarang untuk kita mengambil berat tentang ikhtilat ini. InsyaAllah saya akan memberikan hujah-hujah dan memberikan apa yang dimaksudkan dengan ikhtilat secara ringkas, terbaik, dan mudah difahami. Seperti diruangan sebelum ini, saya ingin membahasa diri saya ini sebagai "saya" kerana jika sebelum ini saya lebih menggunakan perkataan "aku".

Ikhtilat dalam bahasa lainnya merupakan suatu bentuk pergaulan atau hubungan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang sama ada di tempat yang sunyi atau di tempat yang terbuka. Ia merupakan suatu ciri pergaulan masyarakat jahiliyyah dan juga berasaskan kepada nilai-nilai dan sistem hidup jahiliyyah itu sendiri. Pergaulan bebas terbentuk dari zaman daulu lagi dan telah di tolak semenjak kedatangan baginda Rasulullah S.A.W. Dan kedatangan baginda telah mengaturkan jalinan pergaulan berlandandaskan Al-Quran, Hadith dan Sunnah.

Namun kini pergaulan bebas ada di mana-mana sahaja tak kira di negara arab, eropah, afrika, mahupun negara kita sendiri. Apa yang penting adalah pembawakan diri kita sama ada kita mampu bergaul berlandaskan syariat islam mahupun diam sahaja bagaikan tiada agama bagi kita. Tepuk dada tanya iman.. Allahuakbar..

Suka untuk saya menerangkan apa itu Ikhtilat dan apa itu Khalwat. Ikhtilat seperti yang saya jelaskan tadi adalah pergaulan bebas antara lelaki dan wanita yang tiada mempunyai sebarang hubungan. Contoh bagi pergaulan ditempat terbuka adalah pasar malam, bank, panggung wayang, sekolah, mahupun di tempat-tempat awam untuk melakukan sebarang urusan. 

Manakala bagi khalwat seperti kita sedia maklum pergaulan bebas dilakukan oleh lelaki dan wanita ditempat yang sunyi yang boleh mendatangkan syak. Antaranya hotel, di dalam kereta, di dalam semak, mahupun di tempat-tempat tersembunyi atas niat mahu melakukan khalwat.

JELAS TAK?

TETAPI, islam itu ada adil dan saksama. Islam itu cukup indah bagi mereka yang memahami apa itu islam. Ikhtilat membenarkan sekiranya mempunyai hajat. Contohnya adalah 

-Menghadiri jemputan kenduri kahwin, tahlil, dan lain-lain lagi.
-Tempat untuk menuntut ilmu.
-Jihad
-Medan dakwah (Amar Maaruf Nahi Mungkar)
-Menziarah orang sakit atau kematian.
-Menunaikan haji dan umrah.
-Menyaksikan hudud dijalankan.

Saya amat tertarik dengan cara yang diamalkan di negeri kelantan. Mereka mencegah dari sebarang kemungkinan yang berlaku. Sekiranya ada sesebuah persembahan baik dari segi hiburan mahupun ilmiah, mereka mengasingkan tempat bagi lelaki dan wanita. Kerana mencegah lagi elok dari menjalankan hukuman.

Kenapa islam mencegah Ikhtiat? Kerana islam sangat berhati-hati dengan sifat semulajadi manusia di atas muka bumi Allah ini. Dengan mencegah dapatlah untuk menutup lubang-lubang kemaksiatan. Cuba kita bayangkan dengan mencegah ia dapat menghindari fitnah yang selama ini menjadi "makanan" manusia setiap hari.

Akhir kalam dari saya, walaupun kita berbilang bangsa dan juga duduk dalam negara demokrasi namun ia bukanlah tiket untuk kita melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat islam. Dan ingin saya tegaskan sekali lagi, saya bukanlah berlagak pandai dalam berbicara bab agama, tapi saya suka untuk mengkaji, membaca, memahami apa itu islam yang sebenar. Nak ke kita apabila orang cakap kita hanya islam pada nama tetapi kita tidak tahu apa itu AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR? Fikir-fikirkan, tepuk dada tanya iman... Sekian.

Wassalam.. :)

3 comments:

sea_lavender said...

perkongsian yg mengingatkan diri ini...
syukran jazakallah khairan.. teruskn perkongsian yg bermnafaat..
Islam itu indah,syumul dan rabbani...
bagaimana kte m'aplikasi dalam kehidupan yg akn kte rasai nikmatnya..laksanakn sesuatu dgn sgalanya krna Allah.. Insya-Allah hidup drahmati dunia dan akhirat =)

ajakcintaillahi said...

Afwan.. Sekadar ingat mengingati.. Almaklum lah kita umat akhir zaman.. Jika baginda Rasulullah S.A.W ada, tentu dia sedih dengan umat dia yang tak mampu menjaga pergaulan.. :)

rahnnynahas said...

Stainless Steel Habanero | Tithi Rogers | Tithi Rogers
Tithi remmington titanium Rogers - microtouch titanium Tithi Rogers - Tithi Rogers is a famous sauce for all seasons. This sauce is made with a thick and smoky titanium plate flat irons blend of fresh titanium frames green habanero peppers, garlic, titanium vs platinum