BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 21 February 2012

Ujian Terhadap Aku

Assalamualaikum W.B.Q..

Pada 23 Januari 2011 tarikh yang aku tak kan dapat lupakan. Jika orang lain ingat akan tarikh ulangtahun dan juga tarikh2 yang mengembirakan tapi bagi aku, tarikh tu amat menyentap semangat aku. Bertempat di Hospital Kuala Lumpur (HKL), doktor mendapati aku menghidap kanser otak tahap 1. Saat doktor menerangkan kat aku, aku senyum je sebab aku rase doktor main2. Tapi bila doktor cakap dia serius, muka aku berubah. Aku datang ke HKL disebabkan aku selalu pening yang teramat sangat dan pengsan. Jadi, aku dapatkan rawatan. Aku nak tahu nape aku kerap pengsan. Bila doktor cakapkan aku banyak berfikir, dan selalu stress. Itu adalah salah satu sebab virus ada kat otak aku. Doktor cakap kat aku, jangan banyak berfikir, makan ubat ikut masa yang ditetapkan. Doktor cakap jangan risau, baru tahap 1, potensi untuk sembuh cerah. Bagi aku mungkin doktor nak sedapkan hati aku je. Sebelum aku balik, aku sampaikan pesanan kepada doktor supaya rahsiakan daripada keluarga aku. Bagi aku, aku buat macam takde pape je sebab aku tak nak stress, aku tak nak banyak berfikir dan yang penting aku tak nak keluarga aku tahu yang aku ada kanser. Sepanjang 3 bulan sekali aku berjumpa dengan doktor untuk buat chemotherapy.

Kini sudah setahun aku menghidap sakit kanser dan masih menjalani chemotherapy di HKL, ada lah juga kawan2 aku yang dah tahu aku hidap kanser, peringatan aku kat dorang hanya 1. Jangan sampai keluarga aku tahu. Biarlah aku hadapi sorang diri, bagi aku jika Allah hendak tarik nyawa aku, biarlah dengan aku tersenyum. Aku nak balas jasa kedua mak ayah aku. Aku tak nak dorang risau. Terima kasih Ya Allah dengan ujian yang kau berikan kepada hambaMu ini. Aku tahu, kau memberikan aku sakit dan kau jua yang mampu menyembuhkannya. Aku hanya mampu berusaha. Dengan ujianMu ini, makin aku mendekatkan diriku denganMu Ya Allah.

Kawan2 yang tahu akan kanser yang aku hidap nie tak putus2 memberikan aku semangat, dorang cakap aku kena kuat! Ingat Allah selalu! Aku tahu dorang pun tak sanggup nak tengok aku tanggung sorang diri. Thank's a lot my friend. Tapi andai kata merebak ke tahap 2, aku anggap ia sudah suratan takdir. Sekian.. :)

Wassalam.. :)

1 comments:

Anonymous said...

kadang2 bila member2 taw, mngkin bg dorg ,better bg taw family .. tp kdg2 ada jugak yg kita terpaksa rhsiakan .. ckup lah kite rs derita tu , dr berkongsi ngn fmly .. melihat air mata die , buatkan kite lemah... so, better rhsiakan , wpon akan dtg dorg akan mrh kite.. tp skurg2 nye kita dapat tgk dorg hpy n bhgia masa hayat kite kan.. apa yg awk buat , sama la mcm sy .. anyway , jgn lupa mkn ubat,jmpe doc, n jgn cpt mngalah ..