BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 24 February 2012

Kisah Hidup Aku

Assalamualaikum W.B.Q.. :)

Benar kata mak, bila kita makin membesar dan usia kita makin berganjak kita akan selalu menghadapi ujian dan dugaan tak kira di mana kita dan juga situasi kita. Aku tak lepas dari semua tu, bagi aku apa saja rintangan yang mendatang aku akan akan redha dan pasrah dengan ketentuan. Bukan bermaksud aku tunduk, tapi bagi aku hidup perlukan pengorbanan dan juga sentiasa berserah diri pada yang maha esa. Tiada masalah yang tiada penyelesaiannya, bak kata orang tak basah bumi kalau tak ditimpa dek hujan.


Aku bukanlah dari keluarga senang dan aku bukanlah dari keluarga yang susah, bagi aku nikmat hidup akan lebih selesa jika kita dapat bersama dengan keluarga, rumah kecik bukan 1 halangan bagi aku dan keluarga. Walaupun kami seramai 9 beranak duduk dalam 1 rumah yang sempit, adakalanya makan nasi, ikan masin dengan kicap. Bagi aku tu pengalaman yang tak dapat aku lupakan. Bukan aku malu, kalau aku malu aku takde nak tulis kat blog aku, HAHA.. Bagi aku, itu salah 1 untuk aku dan adik beradik aku perbaiki taraf hidup kitorang semua. Kitorang tak pernah merungut makan takde lauk yang special.. Ok, yang tu aku tipu! Aku sorang je yang merungut, almaklumlah anak bongsu! HAHA.. :D

1998


Sebenarnya, ramai yang tanya aku nape aku suka berpolitik dan nape aku tak suka kerajaan Barisan Nasional (BN), Hmm.. Sebenarnya aku tak suka bersebab, pokok tak kan bergoyang kalau angin tak menggoncangkannya. Sekitar tahun 1998 semasa pilihanraya umum Malaysia. Ayah aku berkempen untuk PAS dan Parti Keadilan Nasional (Kini Parti Keadilan Rakyat), dan pangkah pun pembangkang. Jadi kerajaan dapat tahu yang ayah aku pangkah pembangkang dan kerajaan tahan gaji ayah aku selama 4 bulan. Cuba korang bayangkan, kami sekeluarga makan dan minum melalui hasil gaji yang ayah dapatt tapi bila kena tahan, apa kami anak beranak nak makan? Masa tu mak dgn adik beradik menangis. Aku yang tak tahu pape pasal pun menangis. Aku bukan menangis ape, cuma menangis lapar, bila agaknya mak aku nak masak! HAHA.. Masa tu BN kalah teruk sebab mungkin gelombang reformasi Anwar Ibrahim. Sepanjang ayah tak dapat gaji, aku dengan kakak cari botol dengan tin pada waktu malam dan barang2 tu mak jual. Abang2 aku pulak ade yang bekerja kilang. Gaji kilang masa tu RM250. Tak cukup nak bertahan sampai sebulan untuk kami 9 beranak. Bila lama kelamaan, aku jadi faham ape tu politik. Aku tak suka politik yang membinasakan rakyat. Bagi aku semua tu BODOH! Selama 4 tahun ayah tak dapat kenaikan gaji dan pangkat sampailah pilihanraya umum seterusnya, untuk sesuap nasi, ayah pangkah BN. Masa tu aku dah faham dah apa itu politik sebab dah naik sekolah menengah. Cuma aku terkilan dengan sistem kerajaan yang kata undi adalah rahsia dan rakyat yang menentukan. Untuk mereka yang bertanya sebab ape aku tak suka kerajaan, inilah antara jawapannya.



Sekitar hidup aku dalam bersahabat, aku pernah titipkan nurkilan untuk aku dan sahabat2 tahun 2011 (pandai2 lah korang cari) :D.. Aku memang suka bersahabat, tapi aku takde ramai sahabat yang sanggup bersusah senang dengan aku. Aku seorang yang happy go lucky, aku boleh buat orang tersenyum. Bagi sahabat2 baik aku, dorang faham dengan cara aku. Cara aku senang je, bila kita jumpa sahabat baru jangan kita lupa sahabat lama. Aku sorang yang pentingkan sahabat, aku buat ape saja untuk sahabat2 baik aku. Tak kesahlah jika ada kematian dalam keluarga ataupun majlis kenduri, pasti aku turun dari mula sampai habis. Aku pernah bergaduh dengan sahabat2 aku, aku pernah bermasam muka dengan sahabat2 aku, aku pernah touching dengan sahabat2 aku. Tapi ibarat air dicincang tak kan putus, kami pergi sekolah pun naik basikal sama2, kadang2 kalau hujan ayah aku hantar dan balik ayah sahabat aku amik. Nak gaduh lama2 pun nak buat ape. Dunia nie kecik je, yang penting bila dah besar kami semua akan tetap bersama cuma jalan hidup je berlainan. Itulah pentingnya persahabatan antara aku dan sahabat2 aku. Dan bagi aku kesah hidup aku tak kan terhenti selagi aku masih ada keluarga dan sahabat2. Jika aku pergi mengadap illahi dahulu sebelum mereka, cerita dan kesah aku pasti akan menjadi ingatan buat mereka.. :)

Pasal percintaan pulak, No Comment!! Bye.. =D

Wassalam.. :)

0 comments: